edit Уреди тему

Упоредни тест: X1900 XT Crossfire против 7800 GTX 512 SLI

Ненад Нешовић18. Фебр. 2006. 00:30

Упоредни тест: X1900 XT Crossfire против 7800 GTX 512 SLI текст преузет са http://www.gamepc.com превод са енглеског Нешовић Ненад Нема сумње да на данашњем тржишту, ако желите врхунац у перформансама у 3д играма за кућни рачунар, желите систем са више графичких процесора. Мулти-ГПУ технологија, која постојиу разноликим формама скоро деценију почевши од 3dfx-овог Voodoo2 SLI, доживела је своју ренесансу у последње две године. Савремени системи са више графичких процесора су веома ефикасни, једноставни за коришћење и могу пружити изузетне перформансе у условима који захтевају велики графички потенцијал. Графички процесори (GPU-и), често познати као друга ставка по важности и снази после главног процесора (CPU-a), су данас исто тако сложени (а у многим случајевима и више) за пројектовање и производњу као и модерни Intel и AMD процесори. Некада је важило мишљење да ће један, високо интегрисани графички чип увек давати боље перформансе у поређењу са два таква која су у вези преко матичне плоче. Ипак, искорак ка високој пропусној моћи PCI Express технологије је заиста омогућио multi-gpu филозофију остваривом, пошто графичке карте могу да комуницирају преко каналаса довољном пропусном моћи. Са PCI-E технологијом на располагању, произвођачи графичких чипова су приметили да је повезивање више GPU-а много јефтиније од усложњавања једног GPU-a. Додатак томе је да људи воле флексибилност такве конфигурације знајући да могу сада купити једну графичку карту, а касније додати другу, ако осете да им је потребна. Поновна појава multi-gpu технологије у играма (која је ишчезла у првој половини ове декаде, због ограничења које има AGP) је дошла првенствено кроз графички процесор nVidia GeForce6, који је био први чип са подршком за SLI multi-gpu технологију. Иако су многи били сумњичави да ће се играчка популација окренути томе због цене, потрошње струје и буке, SLI је испао велики хит за фирму nVidia. Онда је доста касније и ATI избацио своју верзију такве технологије, звану Crossfire, која је истрпела многа одлагања и преправке, да би дошла са скоро угашеном Radeon x850 серијом. АТI-јева друга генерација Crossfire технологије, представљена уз Radeon x1800 и х1900 серије увелико је смањила разлику између multi-gpu технологија две компаније. У прошлости, свако ко је хтео систем високих перформанси за 3Д игре користио би две high-end nVidia картице. Међутим, са ATI-јевом најновијом серијом Radeon х1900ХТ Crossfire која се управо појавила у продаји, одлучили смо да проверимо чије решење за мулти-гпуимплементацију је супериорније. Док постоје многа поређења ATI и nVidia решења, ми смо желели једноставан, прецизан поглед на мулти-гпу технологију рендеровања. Претпостављајући да цена није битна, који пар графичких акцелератора треба купити за најбољи укупни доживљај у виду перформанси, могућности, буке и стабилности- Crossfire или SLI? Откријмо. Најбоље што се може наћи: 2× nVidia GeForce7800GTX 512mb и 2×ATI Radeon x1900XT 512mb. Хардвер Раније, ако би сте желели да направите мулти-гпу систем, прилично сте били ограничени у томе какве компоненте треба упаривати са графичким картама. Међутим данас постоји буквално на хиљаде различитих конфигурација процесора, матичних плоча и чип-сетова који могу чинити такав систем. Испод су основне ствари потребне за мулти-гпу систем било да је nVidia или ATI. За наш тест, користили смо ASUS A8N-SLI Premium nForce4 SLI матичну плочу за GeForce 7800 GTX SLI тестирање и слично дизајниран њен еквивалент ASUS A8R-MVP Radeon Xpress 200CF матичну плочу за ATI X1900XT Crossfire. Наравно, графичке карте су и даље најважнији (и најскупљи) део. За нашу врхунску SLI конфигурацију, уграбили смо две GeForce 7800 GTX картице из XFX-а. Свака је опремљена са 24-пајплајна/24 шејдер јединица GPU-ом који је на брзини од 625 MHz. Меморија је врхунска GDDR3 која ради на фантастичних 1.7GHz, пропусне моћи од преко 54 GB/s. Две овакве карте доносе невероватну количину снаге у рендеровању, мада оне саме коштају преко 1500 долара. Обе карте заузимају по два слота због гломазних хладњака, који чине 4 топлотне цеви и вентилатор, који издувава топлоту у два правца. Две карте се повезују преко тзв. SLI моста на ивици својих плоча. Ове карте се сјајно упарују, мада неки произвођачи матичних плоча остављају исувише мали размак између графичких слотова тако да мања количина ваздуха може доћи до доњег графичког процесора. То значи да ће на таквим конфигурацијама један GPU бити врелији од другог. Ипак, многи произвођачи матичних плоча стављају додатни слот између, који у принципу решава овај проблем. Хлађење је скоро нечујно, и када су карте под максималним оптерећењем ситем са две овакве карте је максимално тих. nVidia GeForce7800GTX SLI користи практичан унутрашњи мост између карти… ATI Radeon X1900 XT Crossfire конфигурације су мало компликованије. Уместо коришћења две идентичне, потенцијални купци морају наћи два различита производа. Примарна картица је ATI Radeon X1900 XT Crossfire 512МВ Master, док је друга стандардна, базична Radeon X1900 XT картица. „Мастер“ карта на себи има додатни контролер који омогућава комуникацију између два R580 GPU-a и поделу оптерећења. Она на себи има и посебан Crossfire излаз преко кога се каблом повезује са улазом на другој карти (као на слици) изван кућишта. Овакво спољње повезивање каблом није ни близу „чисто“ као код једноставног SLI конектора, али ради са мало проблема и може се лако монтирати. Radeon X1900 XT Crossfire ради на стандардним ХТ (не-ХТХ) брзинама, што значи да 16 пајплајна/48 шејдер јединица R580 GPU ради на 625 МНz, упоредо са 512 МВ GDDR3 1. 45GHz меморије, која омогућава проток од 46. 4 GB/s. Обе карте су дизајниране да врео ваздух избацују изван кућишта позади, и ови кулери веома добро раде када су карте упарене. Због затвореног система хлађења, иако су карте врло близу једна другој, једна се не греје више од друге. Вентилатор је нешто бучнији од оног на 7800, мада се може толерисати у већини ситуација. Ипак, са две овакве карте које раде под пуним оптерећењем, бука постаје тешко подношљива. …где АTI-јев Crossfire тражи мало незграпнији екстерни кабл. Поређење софтвера Док је прва генерација мулти-гпу система била право мучење за поставку из угла софтвера, и ATI и nVidia су прешли велики пут у прављењу софтвера који је једноставан за коришћење просечном кориснику. Са тог аспекта мулти-гпу поставка је сада једноставна као код поставки за једну картицу. Кад се карте инсталирају и активирају у систему, довољно је инсталирати најновији сет драјвера од ових компанија. Они ће тада сами детектовати обе картице и убацити додатне мулти-гпу опције у меније. Иако ће потребне опције бити бити инсталиране, оне неће бити одмах укључене. Оба драјвера ће третирати сваку карту као независну, тако да у почетку неће комуницирати међусобно зарад виших перформанси. Оне тако могу радити без проблема и могу се употребити за повезивање са два или четири монитора. За веће перформансе, пак, графички процесори морају комуницирати међусобно, а да би сте то омогућили мора се укључити мулти-гпу рендеринг у драјверу. И ATI и nVidia су ово максимално поједноставили – довољно је само кликнути на квадратић. И SLI и Crossfire се могу укључити и искључити у раду, без потребе за рeстартовањем система. Укључивање Crossfire/Укључивање SLI Једноставно. . . Драјвер из nVidia-е је извесно више рафиниранији кад су у питању multi-gpu опције, јер омогућује кориснику да сам одабере модове за рендеровање на основу постављених профила који се разликују од игре до игре и омогућује праћење оптерећења- корисник може у реалном времену пратити оптерећење које деле два GPU-a. Са друге стране, код Crossfire-а не постоји ништа друго осим великог „укључи/искључи“ панела. Оверклок и потрошња струје Дакле, две GF 7800 GTX или две Radeon X1900 XT у multi-gpu конфигурацији не праве довољно снаге за вас? Аха. Па срећом по вас ове картице се могу оверклоковати и до већих брзина у односу на стандардне. Наравно, убрзавање две картице које су врло близу једна другој док раде паралелно, биће кудикамо теже него кад је у питању само једна. Свеједно, успели смо да „погурамо“ картице како би из њих извукли још веће бројке у тестовима. Наша ATI Crossfire конфигурација је била осетно флексибилнија кад је оверклок у питању, јер смо могли да наш Х1900ХТ погурамо преко брзине на којој ради ХТХ користећи ATI-јев „овердрајв“ алат у контрол-панелу драјвера. Са друге стране, 7800 GTX већ ради на скоро крајњем максимуму. Наш GPU је постигао извесну вредност, али врхунска Samsung 1. 7 GНz меморија је могла само до 1. 73 Ghz изнад чега је систем постао нестабилан. Тестирали смо потрошњу струје са овим мулти-гпу конфигурацијама користећи SeaSonic PowerAngel hardware monitor. Системи (пописани доле) су одабрани да буду идентични колико то могу бити. Идеално стање потрошње је приликом првог укључења, док је максимално оптерећење приликом другог теста у Futuremark 3D Mark06 који је повлачио највећу количину струје из напајања од сва четири наша теста. Занимљиво, док једна GeForce 7800 GTX вуче више струје у поређењу са једним Radeon X1900 XT, када се картице упаре у мулти-гпу режиме, ствар се мења. И у идеалном и у најзахтевнијем раду Х1900ХТ Crossfire систем повлачи већи напон. Оба система при свом максимуму вуку негде око 400W, тако да ако се одлучите на једну овакву конфигурацију мораћете да набавите напајање од 550W и више како би били сигурни. Најважније је, ипак, да су излази са +12V на напајању јаки. Користили смо Enermax Noisetaker 2. 0 600W који има две +12V линије, на свакој по 18 ампера, што је било и више него довољно за обе конфигурације. Завршна реч Док су некад multi-gpu системи били сматрани за непотребну и бескорисну ствар за све изузев најекстремнијих ситуација у 3Д играма, технологија све брже напредује и спушта се на врло прихватљиве нивое како се матичне плоче и графичке карте које то омогућују могу наћи у најширем ценовном рангу. Док се најјаче SLI/Crossfire конфигурације крећу око $1500–2000, поједине multi-gpu конфигурације заједно са две графичке карте и одговарајућом матичном плочом се могу наћи већ од $300. Руку на срце, системи које смо тестирали данас ЈЕСУ непотребни и бескорисни за 99% играча широм света. Ипак, за оне који желе најбоље, обе ове конфигурације постоје и могу се набавити комплетне. Поредећи велики двојац (Radeon X1900XT 512MB Crossfire vs. GeForce 7800GTX 512MB SLI), треба имати и друге аспекте изузев чистих перформанси. ATI-јево решење је боље прилагођено у погледу цене и доступности на тржишту, пошто су X1900XT 512МВ картице генерално јефтиније у поређењу са 7800GTX 512МВ кога је јако тешко наћи. Такође, и матичне плоче са Crossfire технологијом су уз одређене изузетке нешто јефтиније од свог конкурента. Док је ATI-јев X1900XT нешто јефтинији и лакши за набавку, постоје и одређене ствари које треба поменути. На нашем тесту показало се да је Radeon X1900XT 512MB Crossfire конфигурација доста бучна и трошила је више струје од GeForce 7800GTX 512MB SLI, које су изузетно тихе због свог сјајног система за хлађење (који уз меморију углавном и чини разлику у цени). Обе карте су велики потрошачи струје и веома се греју тако да треба имати у виду и кућиште са додатним системима за хлађење. Перформансе између ове две машине су врло сличне и ми смо мало уздржани у проглашењу победника у овом пољу. Обе карте имају наслове у којима се боље сналазе, мада се стиче утисак да ATI-јев модел може да прикаже боље резултате у новијим, шејдерски захтевним насловима као што је FEAR, иако у већини других случајева, GeForce 7800GTX 512MB карте показују осетно боље укупне резултате. Док смо били тешко разочарани пошто ATI није избацио своје Crossfire решење са ХТХ серијом, наше оверклоковање показује да солидан скок у брзини слабо помаже у коначном резултату, тако да изгледа да је ATI направио ипак добар потез са тим, пошто би Crossfire ХТХ имао много већу цену без неког скока у перформансама. Кад се разматра лакоћа коришћења и флексибилност, nVidia је поразила ATI. SLI систем је много лакши за поставку и у хардверском и софтверском смислу, и постоји већи избор матичних плоча. Ипак, ATI ту напредује, пошто све нове Intel 975X PentiumD матичне плоче на тржишту имају подршку за Crossfire. Честитамо на потезу да своју multi-gpu технологију подели другим произвођачима чип-сетова, где nVidia остаје са својим изолованим приступом (који се доста добро показао до сад). Ипак, ATI мора да батали екстерни Crossfire кабл и интегрише свој “compositing engine” у GPU, или да се појави са сличном технологијом која би омогућила интерно повезивање двеју картица, ако жели да Crossfire заживи. Цела идеја “Master/Slave” картица за кориснике, произвођаче рачунара и дистрибутере је веома одбојна у поређењу са простим интерним приступом код nVidia-e. ATI изгледа има “погодак у центар” што се освајања multi-gpu технологије тиче, али ужи аспекти поставке система и свакодневног коришћења срозавају утисак иначе лепе технологије. Што нас на крају, ако се питамо, доводи до тога да би смо и даље одабрали две GeForce7800GTX 512MB картице у SLI режиму у поређењу са две Radeon X1900XT 512MB Crossfire. ATI ту и тамо можда има користи у перформансама, али nVidia платформа је у целини много квалитетнија у овој тачки. Додатак преводиоца текста: За оне који мисле да је играње игара у резолуцији 1600х1200 са 8х антилајзингом и 16х филтерингом на максималним подешавањима вредно бацања пара на две овакве картице мала напомена: „Свако ко живи на планети Земљи треба да разуме да све изнад резолуције 1280*1024/или можда 1024*768 са 2х АА и AF представља лудост. Јер тренутно за тако нешто је више него довољна ЈЕДНА картица нове генерације. Две такве карте би биле потребне искључиво за оних 1600*1200 при максималном пеглању ивица и текстура због којих нико нормалан не би дао 1300 евра колико такав пар картица кошта. Даље, и теорија да би неко после извесног времена купио додатну картицу је на климавим ногама. То извесно време је неких 6–12 месеци и више. Реалност је да ће једна картица најновије генерације (која се данас појављује на сваких 3–4 месеца јер влада велика конкуренција између два главна играча на том пољу) опет бити јача, а јефтинија од две старије.“ На крају, овде је искључиво реч о видео-играма. А ако се само на то мисли онда треба поменути и конзоле следеће генерације које коштају око 400 евра

Последњи коментари:

nex18. Фебр. 2006. 01:44

tu si i te kako u pravu…sli sucks
al htedoh malo da opljemenim ovaj cabin sajt
nego ajd i kastomizovacu Mtrojku…

DLC18. Фебр. 2006. 00:30

What a hell!
Nisi valjda gubio vreme prevodeći ovo!?
Damn…

  • 353;io u customizovanje M3-jke… bilo bi „way too“ produktivnije! 

Ionako ćemo za 20-tak godina svi imati Sony-jeve PS-6 čipove u kortexu, i niko neće ni razmišljati o SLI-u! 

Како бисте поставили Ваш коментар морате се учланити/пријавити на сајт.