На јучерашњем
отварању конвенције компаније nVidia,
познате по својим графичким процесорима
(GPU), представљен је чип нове генерације под
кодним именом Fermi, по познатом
физичару. Шта један чип који се уграђује у
графичке картице које се користе у кућним
рачунарима може да донесе, поред убрзања у
рендеровању видео игара? Питање је у старту
погрешно, јер је nVidia први пут
представила нови чип не као рендерер за
видео игре и сличне намене, већ као
комплетно cGPU решење, тј. хибрид
графичког и централног процесора. Што ће
рећи, да графичке карте сада иду даље, у
идеји одузимања послова који су се
искључиво обављали на централном
процесору. Овакав потез је очекиван, јер за
разлику од својих конкурената (AMD и Intel),
nVidia не производи централне процесоре.
Већ неко време се прича да су CPU и
GPU на курсу међусобног судара, и да
компанија која не испрати тренд, може да се
нађе у невољама, поготово што Intel, као
највећи играч, већ неко време покушава да
направи свој GPU, са сличним особинама.
Спецификације:
- 3 милијарде транзистора
- 40 нанометара производни процес
- 384 битни меморијски интерфејс
- 512 шејдерских језгара, који се сада зову CUDA cores
- 1 мегабајт**L1 меморијског кeша,који је деле језгра
- 728 мегабајта L2 унифицираног меморијског кеша
- до 6 гигабајта GDDR 5 меморије (1.6 гигабајта за GeForce карте, до 6 гигабајта за Tesla)
- Half Speed IEEE 754 дупла прецизност
- 16 Stream мултипроцесора, са 32 језгара сваки
- DirectX 11
Ово ће бити први графички процесор који има изворну подршку за програмске језике: C (CUDA), C++, DirectCompute, Fortran, OpenCL, OpenGL 3.1 и OpenGL 3.2. Прво интересовање за овако дизајниран чип у научне сврхе, је показала лабораторија Oak Ridge, која планира изградњу најмоћнијег суперрачунара и то управо од Fermiбазираних картица. Шта обичан корисник може да очекује, поред високог броја фрејмова у видо играма, које данас и нису захтевне да траже овакву звер у рачунару, а и које већ две године тапкају у месту што се иновација тиче (од изласка Crysis-a), захваљујући оријентацији издавача ка конзолном тржишту. Постоје опције играња у још већим резолуцијама, са још више АА и AF филтера… и то му дође све… нажалост. Чип који је довољно моћан за raytracing ће углавном бити беспослен, уколико остане status quo или неко не избаци лоше оптимизован наслов. И да се нада неком следећем графичком искораку као што је био Crysis. Cа друге стране, графички чип из тренутно актуелне генерације је показао да је способан да 30 пута брже ради рендеровање сцене у 3DS Max-у од централног процесора чија брзина и технологија осетно спорије напредују у поређењу са GPU. За овај нови чип се каже да је вишеструко бржи од тренутно актуелног GT200 (8 пута у double precision операцијама)… тако да, уз програмабилност, овај чип, тј графичка карта базирана на истом, се може употребити за готово све за шта је некад коришћен централни процесор, и тај посао би радила многоструко брже. За осетно мању цену, што је и најважније.
Klasika;D UPDATE: http://www.youtube.com/watch?v=4Ie0t_LkImk&feature=player_embedded http://www.youtube.com/watch?v=5Juxq2tqHyI&feature=player_embedded Ceka se mart:P